Onderhoud boot & advies
Wekelijks krijgen we veel vragen over bepaalde technische zaken. We hebben het e.e.a. opgeschreven om u een beetje op weg te helpen, bij enkele onderhoudszaken die u zelf wilt doen of waar u meer duidelijkheid over wilt hebben.
Vuilwatertank, alles op een rij
Al jarenlang heerst de discussie of de vuilwatertank verplicht is of niet. Wij als jachtmakelaar ontvangen vaak deze vraag, omdat lang niet alle schepen zo een tank hebben. Maar eerst wat historie…
In 1995 hebben veel jachtbouwers een convenant afgesloten, waarin zij afspraken een vuilwater tank in alle nieuwe jachten te bouwen. De praktijk is, jachten langer als 10 meter en bouwjaar 1995 of jonger inderdaad vaak deze tank hebben. Logisch ook, want bij het ontwerp en bouw van jachten kan men hier al rekening mee houden.
Sinds 1 januari 2009 heerst er een lozingsverbod, dit houd in dat het lozen vanuit jachten op het oppervlakte water verboden is. Het is dus geen verplichting tot het inbouwen van een duur systeem. Simpelweg het toilet niet gebruiken voor een grote boodschap volstaat ook. Deze wet stamt eigelijk al uit 1970, schepen kregen echter ontheffing hiervoor.
Voor diegene die toch normaal gebruik van het toilet willen maken, zijn er verschillende oplossingen op de markt. Wij sommen ze graag voor u op.
Chemisch toilet
Zeer bekend uit de caravans en campers. Goedkoop en makkelijk te installeren. Echter niet altijd even hygienisch en comfortabel, en bij jachthavens lang niet altijd te legen. Eigenlijk is dit een toilet en vuilwatertank in een.
Droog toilet
Minder bekend type. Er zijn verschillende leveranciers van dit type toilet.
De Nonolet
Bestaat uit een toiletpot waarin een composteerbare plastic zak wordt gehangen. De ontlasting wordt hierin opgevangen en afgedekt met een doekje van gerecycled papier. Daarna moet u het aanstampen met een speciale stamper. De leverancier adviseert voor een optimale werking af en toe een glaasje water in de pot te gooien. De urine wordt apart opgevangen en naar een urinetank geleid. De seperaat ingezamelde fecaliën en urine kunt u afgegeven in de jachthaven.
Cactus droogtoilet
In de Cactus droogtoiletten moet u voor iedere toiletgang een nieuwe speciale zak (lidbag) hangen, waarin u een schepje bijbehorende geleipoeder doet. Door na het toiletbezoek de toiletdeksel stevig naar beneden te drukken, sluit u de ‘lidbag’. Daarna kunt u de zak weggooien bij het gewone huisvuil (grijze container).
Het Villa toilet
Is een modern, waterloos, urine-scheidend systeem met een zeer efficiënte ventilator die het toilet vrij houdt van geurtjes en vochtigheid. Wanneer men opstaat van het toilet, voorkomt een schuif-paneel in het toilet, inkijk in de container met inhoud. Verkrijgbaar in wit met gratis kinderbril.
Dit model is groter qua capaciteit en geschikt voor meer permanent gebruik en/of 4-6 personen: L67xB45,6xH44,4cm. www.ecosave.com/boottoilet.
De Foilet
Is een speciaal toilet waarin een specifieke folie wordt gebruikt. Het resultaat van ieder toiletbezoek wordt verpakt in deze folie en verdwijnt in een opvangbak waarin een stevige vuilniszak is geplaatst. Na bijvoorbeeld een weekendje weg kunt u de opvangbak legen door eenvoudig een knoop in de folie te leggen en aansluitend de vuilniszak te sluiten. Doordat er geen chemicaliën worden gebruikt mag u deze vuilniszak deponeren bij het huishoudelijk afval. Het grote voordeel van de Foilet is dat er geen chemicaliën, water en riolering nodig zijn, dus gemakkelijk en snel te realiseren in elke situatie.
Eigenlijk is de beste oplossing dus toch een vuilwatertank. Vaak realiseert u met een tank grotere opslag, waardoor u minder gebonden blijft aan havens met opvang punten. Een punt is wel, dat de ruimte aan boord er ook naar moet zijn. Met een vuilwater tank wordt het bestaande toilet (electrisch of pomp) gehandhaaft, alleen de afvoer moet afgeblind worden. De tank plaats men vaak onder de vloer of in een bank. Er zijn verschillende leverancier die deze sytemen verkopen, zoals; Vetus, Excalto, Technautic en Allpha. Maar ook maatwerk is mogelijk, zo hebben wij al diverse tanks laten maken van RVS of HPDE, compleet met fittingwerk en mangaten.
Zodra u de tank heeft geinstalleerd brengt u de slangen naar de toilet en naar een dekafvoer. Tussen de tank en het toilet hoeft u geen pomp te plaatsen, de toilet pomp kan dit aan. Ook tussen de tank en de dekdoorvoer is geen pomp nodig, de walinstallatie is zelfaanzuigend. Wanneer u zeevarend bent, mag u buitenboord lozen, hier heeft u wel een (versnijdings)pomp voor nodig. Let wel, wanneer de afvoer onderwater uit komt, plaats dan een beluchter of zwanenhals. Vergeet vooral niet tussen de ontluchting en de tank een geurfilter te plaatsen, deze vangt de nare geurtjes op. Verder is het van belang dat de tank dik genoeg is, zodat in de toekomst geurtjes niet kunnen gaan lekken uit de tank. de tank eventueel ontsmetten kan met verdunde bleek, aftappen kan gewoon met antivries.
U kunt bij ons terecht voor het inbouwen van een vuilwatertank. Deze installeren wij al vanaf gemiddeld € 2.500.
Scheepsramen en scheepsbeglazing voor jachten
Er zijn diverse systemen op de markt voor het plaatsen van ramen in een jacht. Wij hebben er voor u een paar uitgelicht:
Rubber profiel: Synthetisch rubber welke in allerlei maten verkrijgbaar is. Deze kenmerkt zich door de pees die aanwezig is, de betreffende pees drukt glas steviger in de sponning. Een nadeel van rubber profiel is toch wel de krimpende en uitdrogende eigenschappen, welke ervoor zorgen dat er ca om de 5 jaar de profielen vervangen moeten worden. Zowel het rubber als de pees zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar.
Aluminium profiel: Gemaakt van Aluminium profiel, wat zowel met klemblokjes, tegenlijst en thermoprofiel in de sponning geplaatst kan worden. Men malt eerst de sponning, vanuit de mal wordt het profiel gebogen en gelast. Het bijbehorende glas wordt besteld, deze moet van geharde kwaliteit zijn, tevens worden de op maat gemaakt profielen geanodiseerd. Het glas is in tal va tinten leverbaar. Zo is er groen, gerookt en transparant. Het aluminium profiel is te krijgen als blank, zwart, zilver of messing geanodiseerd. Ook poedercoaten in RAL naar wens is mogelijk.
Thermoprofiel is dubbelglas uitgevoerd en heeft de goede eigenschap zeer condenswerend te zijn. Diverse ontwerpen zijn mogelijk: vast raam, schuifraam, 3/4 klapraam, vol klapraam, zakraam, dubbel schuifraam, ovaal raam, patrijspoort.
Naast de bovenomschreven scheepramen is er nog andere scheepsbeglazing. Zoals, dekluiken, windscherm of deur. deze kunnen allen in de bovenomschreven uitvoering geleverd worden.
Enkele voorbeelden van fabrieken zijn: Plasmans, Rhigo, Hora, Smaal, Gebo en Vetus.
Winterbeurt voor uw motorboot met dieselmotor
Met het eindigen van het watersport seizoen komt ook de winterbeurt weer in zicht. Onderstaand vind u een lijst met acties te (laten) ondernemen.
- Olie verversen
- Oliefilter vervangen
- Olie keerkoppeling peilen
- Impeller controleren
- Luchtfilter reinigen of vervangen
- Trek- drukkabels smeren
- Motor beschermen met antivries
- Drinkwater systeem aftappen, vergeet de waterpomp niet af te koppelen.
- Dieseltank aftanken (tegen condensatie)
- Water- en vuilwatertank legen.
- Controleer of het water in uw verwarmingsradiators nog beschermd is.
- Accu’s laden of onder een druppellader zetten.
- Alle hoofdschakelaars uitzetten.
- Vochtvreters in de boot plaatsen.
- Sluit na het aftappen alle afsluiters onder de waterlijn.
- Bescherm u onderwatertoilet met Aquatoilet
- Controleer of u tent stormvast is.
- Controleer alle lijnen waar uw boot mee aan het steiger ligt
- Heeft u voldoende stootwillen hangen?
Maak eventueel een afspraak met onze monteur.
Het wassen en poetsen van uw motorboot
Om uw motorjacht in topconditie en waardevast te houden, is schoonhouden het belangrijkste. De boot schoonhouden is minstens net zo belangrijk als schilderen. Doordat vuiligheid en algen zich niet vast kunnen hechten aan de verf, kan er geen water achter de lak kruipen. En blijft de lak in betere conditie.
Voor extra bescherming kunt u de boot ook jaarlijks in de was zetten. Het liefst in het voor- en najaar, zodat de verf gedurende de winter en de zomer beschermd wordt. Botenwas verminderd de schade aan de lak van UV straling en zorgt dat vuil minder snel hecht. UV straling is verantwoordelijk voor het verkrijten van de verf.
De motorboot wassen kunt u natuurlijk uitbesteden, er zijn tal van bedrijven die hier bij kunnen assisteren. Wanneer u zelf gaat wassen is het belangrijk dat u een zachte borstel of luiwagen op gelakte ondergronden gebruikt. Voor antislip of teakdekken is een harde borstel beter. Gebruik voor gelakte oppervlaktes een milde niet bijtende shampoo. Voor teakdekken zijn er voldoende teak -reiniging producten voorhanden.
Er zijn ook zogenaamde washandschoenen in de markt, deze zijn ideaal voor railingen, spuigaten en andere lastige hoekjes. Voor uw cabrioletkap kunt u het beste een hoogdrukspuit gebruiken, waarvan u de druk kunt regelen. Stiksels krijgt u namelijk het beste schoon onder lage druk.
Tips
- Bescherm uzelf en de omgeving
- Gebruik milieuvriendelijke middelen
- Zorg dat alle benodigdheden aan boord heeft, zoals; luiwagen met zachte of harde borstel, handborstel, spons, washandschoen, emmer, shampoo, cleaner en was.
- Enkele merken poetsmiddelen zijn: het Gele Merk, Starbrite, Seapower en International